Kahoot

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
Hoe vermaak ik mijn catechisanten in coronatijd? Eigenlijk is de vraag hoe ik contact met hen houd, nu vanwege de coronamaatregelen de catechisaties vanaf begin december weer zijn afgelast.

Door ds Rutger Heij

De eerste week dat er geen catechisatielessen werden gegeven vroeg ik mijn catechisanten (die ik allemaal in appgroepen heb) om mee te denken met de preek. Ik gaf hen het tekstgedeelte op en vroeg twee dingen: wat valt je op in dit gedeelte en zoek er een plaatje bij op internet. Zo’n 10% van de catechisanten reageerde hierop. De plaatjes gaf ik een plek in de presentatie van die zondag.

De tweede week sleutelde ik een kahootquiz in elkaar (zie kahoot.com) met 10 vragen waarbij telkens gekozen moest worden of een bepaald woord in de Bijbel staat. Sterrengod dus wel, maar Kerst niet. Omdat ik een Freetrail versie gebruikte konden er maar 10 deelnemers aan de per app verspreide quiz meedoen. Omdat de elfde speler zich binnen een paar minuten van verzenden van de quiz meldde, heb ik hem nog drie keer moeten dupliceren om ieder die wilde meespelen een kans te geven. Dit sloeg aan.

Daardoor getriggerd maakte ik in week drie een heuse kerstquiz in kahoot. Tien doordachte vragen waarbij iedere keer gekozen moest worden uit vier antwoorden. Foto’s erbij gezocht, echt een mooi geheel. De quiz bij voorbaat gedupliceerd voor elk van de zes catechesegroepen apart, zodat elke catechisant zou kunnen meespelen. Tot mijn verbazing was de animo de helft minder dan bij de eerste quiz die ik vlotjes in elkaar had geflanst. Voor mij was die eerste quiz meer een kwestie van kijken of het werkte en mijn weg vinden op de site van kahoot.

Toen ik mijn verbazing (of was het ten diepste toch teleurstelling?) deelde met een collega, merkte hij op dat bij jongeren iets één keer werkt en dat je daarna alweer iets nieuws moet verzinnen. Ik laat me graag overtuigen door deze waarheid, maar vraag me af of ik week in week uit de creativiteit kan vinden om de jongeren te raken.

Nu hoor ik u denken: maak een vlogachtig filmpje waarin je close-ups maakt van bekende gebouwen in de buurt (kerk, pastorie, gemeentehuis, sportschool) en stel de vraag of ze het gebouw herkennen. Wacht een paar seconden, zoom dan uit en laat de catechisant ontdekken of hij/zij het goed had. Leuk idee. Alleen heb ik dat in de vorige lockdown al gedaan.