Soli Deo Gloria

Afgelopen week was het weer de week van de Klassieke Top 400 van Radio 4. De traditie die in 2012 begon als de Hart & Ziel Lijst met 100 nummers en het jaar daarop met 300 nummers, werd in 2020 de Klassieke Top 400. Maar het doel is nog steeds een lijst samen te stellen, die luisteraars het meest raken, inspireren, ontroeren, energie geven, troosten of herinneringen tot leven brengen.

Door Fokke Pathuis

Wat opvalt is dat in de top 5 grotendeels religieuze werken staan, de Mattheuspassion van Johann Sebastian Bach, daarna het Requiem van Wolfgang Amadeus Mozart en het Requiem van Gabriel Fauré. Ook al is Nederland geen christelijke natie meer, als het om muziek gaat die het hart raakt en troost biedt, grijpt men toch terug op christelijke religieuze muziek. Een lobby in 2018 van Lex Bohlmeijer, een programmamaker op Radio 4, om de Mattheuspassion van de 1e plek te verdringen en te vervangen door een seculier lijdensdrama, heeft daar uiteindelijk geen structurele verandering in kunnen brengen. De liederencyclus Die Winterreise van Franz Schubert stond inderdaad toen op 1, maar zakte in de jaren daarna terug naar plek 12, 23 en 26.

Ik vind het altijd iets moois hebben, wanneer de Hohe Messe van Johann Sebastian Bach, de Messiah van Georg Friedrich Händel, een Mis van Palestrina, een Psalm van Jan Pieterszoon Sweelinck of het Pater Noster van Peteris Vasks op de radio te horen is. In de kerk zingen wij Psalm 67 met die oproep: ‘Dat de volken u loven, God, dat alle volken u loven.’ En hoe geseculariseerd onze wereld ook geworden is, Gods lof wordt wereldwijd tot klinken gebracht, en zelfs op de radio aangekondigd en toegelicht. Aan God alle eer!